W dzisiejszym artykule zajmiemy się tematem kerozyny, która ostatnio zdobyła popularność dzięki nietypowym wydarzeniom, takim jak lot Franky’ego Zapaty nad kanałem La Manche na Flyboardzie, zasilanym właśnie tym paliwem. Co jednak stoi za tym “zielonym” trendem w lotnictwie i jakie zmiany przewiduje niemiecki rząd oraz branża lotnicza? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Kerozyna vs. Benzyna: Co Warto Wiedzieć?

Na wstępie warto zaznaczyć, że kerozyna to inaczej nafta, chociaż oba terminy są często używane zamiennie. Pomysł na wykorzystanie kerozyny w lotnictwie stał się popularny po spektakularnym locie Flyboardem Franky’ego Zapaty w 2019 roku. Choć kerozyna nie jest tak wydajna energetycznie jak benzyna czy paliwa lotnicze, to jednak zyskuje na popularności.

Niemcy Stawiają na “Ekologiczną” Kerozynę

Aktualnie, w roku 2021, niemiecki rząd, kraje związkowe i branża lotnicza zainicjowały plan produkcji i stosowania kerozyny jako ekologicznego paliwa lotniczego. Współpraca pomiędzy rządem a sektorem przyniosła dokument podpisany w Berlinie, w którym zakłada się, że od 2030 roku lotnictwo w Niemczech ma zużywać rocznie 200 tysięcy ton “ekologicznej” kerozyny.

Power to Liquid (PtL) – Kluczowa Technologia

Przejście na silniki neutralne dla klimatu w lotnictwie to wyzwanie, a rozwiązaniem jest technologia “Power to Liquid” (PtL). W skrócie, PtL umożliwia produkcję nafty z wodoru przy użyciu energii elektrycznej z odnawialnych źródeł. Niemieckie władze wraz z branżą lotniczą planują wprowadzenie obowiązkowego kontyngentu na ekologiczną kerozinę, co ma pomóc w tworzeniu popytu pomimo obecnie wysokich kosztów.

Wyzwania i Perspektywy

Przeskok na neutralne klimatycznie silniki w lotnictwie to zadanie trudne, ale niemieckie władze podkreślają znaczenie ekologicznej kerozyny w tym procesie. Obecnie paliwo to nie jest dostępne w odpowiednich ilościach ani w cenach konkurencyjnych, jednak plany wprowadzenia obowiązkowych kontyngentów i zakupów kerozyny mają na celu stworzenie stabilnego rynku, a jednocześnie ograniczenie emisji dwutlenku węgla w sektorze lotniczym.

Podsumowanie

Kerozyna, choć nieco mniej wydajna, staje się bohaterem transformacji ekologicznej w lotnictwie. Niemiecki rząd, w porozumieniu z branżą lotniczą, kieruje się ku zielonemu podejściu, dążąc do redukcji emisji i zwiększenia wykorzystania energii odnawialnej. Czy ekologiczna kerozyna stanie się przyszłością lotnictwa? To pytanie, na które odpowiedź poznamy w najbliższych latach. Jedno jest pewne – niemieckie inicjatywy kierują branżę w nowym, ekologicznym kierunku.

Skip to content